Vanliga frågor och svar-img

Vanliga frågor och svar

Hur hanterar ni den rådande situationen?

På Commerce håller vi oss fortsatt kontinuerligt uppdaterade kring utvecklingen av coronaviruset och COVID-19 genom att följa myndigheternas rapportering. Vi har fullt fokus på att garantera våra besökare ett tryggt köpcenter. I nuläget finns inga rekommendationer om att stänga vare sig butiker eller köpcenter. Därför håller vi fortsatt öppet. Skulle läget förändras kommer vi självklart att agera utifrån myndigheterna rekommendationer.

Hur jobbar ni aktivt för att förebygga smittspridning?

fold-out-icon

Vår viktigaste prioritering är våra besökare och våra hyresgäster och alla dess anställdas säkerhet. Till våra hyresgäster och dess anställda har vi förmedlat utförliga rekommendationer om förebyggande hygienåtgärder och städrutiner samt en uppmaning att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Särskilda rekommendationer har även gått ut till alla våra restauranger och kaféer för att garantera gästernas trygghet.

Hur kan ni säkerställa att era besökare håller avstånd?

fold-out-icon

Alla bär ett eget ansvar att hålla avstånd till varandra. Men för att uppmana och påminna våra besökare att hålla rätt avstånd har vi placerat dekaler på golvet där det kan bli kö – exempelvis vid bankomat, toaletter och presentkortsautomaten. Alla våra hyresgäster har uppmanats att göra detsamma.

Har ni vidtagit extra eller andra åtgärder utefter aktuella råd från Folkhälsomyndigheten?

fold-out-icon

Vi följer alltid Folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer. Alla hyresgäster har uppdaterats av oss. När det gäller att se till att besökare verkligen håller rätt avstånd har vi placerat dekaler, som påminner om att hålla avstånd, på golvet där det kan bli kö – exempelvis vid bankomat, toaletter och presentkortsautomaten.

Hur ser ni på besök av äldre personer?

fold-out-icon

Vi kan inte ha ålderskontroll i entréerna eller förbjuda äldre att besöka Commerce.

Alla människor har ett eget ansvar. Men all kunskap och all expertis pekar mot vilka risker en person över 70 löper ute i samhället idag, att självkarantän är det säkraste sättet att inte drabbas av smitta och eventuellt livshotande komplikationer.

Hur hanterar ni bufféservering och snacks? Är det upp till restaurangerna själva?

fold-out-icon

Vi vill självklart att Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring bufféhantering ska efterlevas av våra hyresgäster. Det handlar om rekommendationer kring säkerhetsavstånd och hygien som vi tydligt förmedlar till alla aktuella serveringar.

Håller Commerce öppet som vanligt?

fold-out-icon

Ja, vi håller köpcentrumets allmänna ytor öppna som vanligt och välkomnar våra besökare.

Folkhälsomyndigheten bedömer i nuläget inte att öppethållande av köpcentrum utgör någon ökad risk för smittspridning, och ledningen för Commerce gör i dagsläget ingen annan bedömning än att köpcentrumet fortsatt ska hållas öppet. Givetvis är vi lyhörda för eventuella förändringar i råden från myndigheterna, men det finns i nuläget ingen anledning för oss att göra en annan bedömning. Vi håller oss till de riktlinjer till som finns och håller oss uppdaterade på läget och utvecklingen.

Om ett fall av bekräftad COVID-19 skulle uppdagas med koppling till köpcentrumet, hur kommer ni då att agera?

fold-out-icon

Vi kommer då att samarbeta med berörda myndigheter för att säkerställa att vi kan upprätta en lämplig plan för att på plats minska risken för spridning av viruset. Hur planen ser ut avgörs av myndigheternas rekommendationer.

Vad har Commerce för ansvar – i vilket läge kan ni komma att stänga köpcentrumet?

fold-out-icon

Det är endast på inrådan från ansvariga myndigheter som ett sådant beslut kan tas, därför följer vi kontinuerligt och noggrant Folkhälsomyndighetens rapportering om coronaviruset och COVID-19. Vår viktigaste prioritering är våra besökares och våra hyresgäster och alla dess anställdas säkerhet. I dagsläget finns inga sådana rekommendationer att hålla köpcentrum stängda.

Finns det HCP-platser?

fold-out-icon

Ja det finns fyra stycken på plan 1. tre på plan 2 samt två stycken på parkeringsplan 3 (på taket).

Finns det stationer för el-laddning på Commerce?

fold-out-icon

Nej inte i dagsläget, utan det hittar du på Sandtorgets parkeringsplats.

Finns det parkeringsplatser för MC?

fold-out-icon

Ja på plan 1 finns parkeringsplatser för MC med 3 timmars gratis parkering

Finns det familjelounge?

fold-out-icon

Ja det finns på plan -1. Här finns  möjligheten att amma och mata sitt barn ifred. I familjeloungen finns toalett, skötrum, amningsrum och mikro. Eftersom vi inte har någon personal i familjeloungen får inte barn lämnas utan tillsyn. Du som förälder eller målsman ansvarar för dina barn.

Var finns toaletterna på Commerce?

fold-out-icon

Det finns sex toaletter på plan 2, och en på plan -1. Skötbord finns på plan -1 och 2.

Hur parkerar jag på Commerce?

fold-out-icon

På Commerce har du alltid gratis parkering första timmen. För att starta din gratisparkering måste du lösa biljett i någon av parkeringsappar – Easypark och Apcoa Flow – eller i någon av våra biljettautomater. Du kan enkelt förlänga din parkering i de båda apparna samt välja in- och utcheckning i parkeringsautomaten. Du kan också betala i förväg i automaten och välja önskad parkeringstid.

Hur fungerar Commerce presentkort?

fold-out-icon

Commerce presentkort kan du köpa i vår automat. Här kan du välja valfritt belopp. Presentkortet är giltigt 1 år från inköpsdatum och gäller i de flesta Commercebutiker. Läs mer här. Presentkortet fungerar som ett vanligt betalkort fast utan pinkod och med signatur. I vissa butiker behövs ID-kort för betalning.

När öppnar entréerna på Commerce?

fold-out-icon

Entréerna öppnar och stänger alltid 30 minuter före och efter stängning. Vardagar kl. 09:30, lördag kl. 09:30 och söndagar kl. 10:30.

Får man ha hund med sig på Commerce?

fold-out-icon

Assistans- och ledarhundar är välkomna på hela Commerce. Övriga hundar är inte tillåtna. I övrigt är inte hundar tillåtna med hänsyn till allergirisk för våra besökare.

Hur hittar jag inne på Commerce?

fold-out-icon

Commerce består av tre våningsplan med fyra entréer. Vid alla entréer finns informationstavlor med kartor som guidar er runt på Commerce så att du kan planera din shopping. Se karta över Commerce här (öppnas i ny flik).

Hur gör jag om jag tappat bort något inne på Commerce?

fold-out-icon

Om du tappat värdesaker (plånböcker, mobil, ID-handlingar, nycklar etc.) eller glömt något så har vi en gemensam avdelning för allt hittegods på Commerce. Du når vår hittegodsavdelning på telefon 0500–44 74 40.

Hur hanterar ni personuppgifter?

fold-out-icon

Här kan ni läsa om hur vi behandlar personuppgifter i digitala kanaler vid marknadsföring och övriga marknadsaktiviteter.