Guld för Commerce <3 Rocktober i NCSC Sweden Awards-img

Guld för Commerce <3 Rocktober i NCSC Sweden Awards

Commerce Köpcentrum tog hem priset för Marketing Campaign of the year i årets upplaga av NCSC Sweden Awards. Det är en prestigefull tävling där köpcentrum från hela Sverige hyllas för årets mest framgångsrika, innovativa och kreativa insatser. Vi tog hem guldet för kampanjen Commerce <3 Rocktober – ett initiativ för att synliggöra människor med Downs syndrom och för att lyfta frågor kring allas lika värde.

– Det känns såklart oerhört kul att få den här extremt fina utmärkelsen. Det är ett kvitto på att vår relativt lilla insats gav så pass stor effekt – inte bara på plats under Rocktober månad men också under själva eventdagen när vi hade alla familjer på plats. Glädjen som fanns där gick inte att ta miste på, säger Caroline Rönnborg Centrumchef på Commerce.

Kampanjen visar hur vi med relativt små medel och ett hjärtligt engagemang kan göra stor skillnad och det är detta pris ett kvitto på. Vi är otroligt stolta över hela vårt team, våra samarbetspartners, våra två eldsjälar Ida och Oliver som vi skapade kampanjen tillsammans med och inte minst alla deltagande familjer och barn. Det är ett pris med många vinnare och vi kan avslöja att vi tittar på hur vi ska ta ut detta i större skala inför kommande (R)oktober i år. Stay tuned!

Från lunch-idé till koncept
Allt startade med en lunch på Commerce Centrumledning där ämnet Downs syndrom och allas lika värde kom upp. Man ställde sig frågan hur Commerce som köpcentrum kunde bidra till att öka kunskapen kring dessa ämnen. Engagemanget lät inte vänta på sig, och 29 oktober, 2022 gick det hela av stapeln, med en utställning, pysselhelg, tårtkalas och vernissage på plats i gallerian.

Ida Eliasson med sambo Oliver Lillienberg, som är drifttekniker på Commerce, är två av eldsjälarna i kampanjen. De har båda ett personligt engagemang då parets treåriga son Milgott rockar en extra kromosom.

– Vi samlade ihop ett gäng föräldrar till barn med Downs syndrom i Skaraborg. Tillsammans med marknadsavdelningen på Commerce skapade vi kampanjen Commerce <3 Rocktober, för att öka och sprida kunskapen kring Down syndrom. Vi hade en utställning på Commerce hela oktober förra året där man kan fick lära sig mer om våra barn. Alla har ju sina egna unika personligheter, säger Ida Eliasson.

Antal besökare var långt över förväntat under vernissagedagen. Totalt delades över 400 bitar tårta ut och representanter från familjerna vars barn porträtterades fanns på plats för att svara på frågor.

– Det var ett otroligt fint och behjärtansvärt initiativ och projekt vi tillsammans arbetade fram i dialog med Ida och Oliver. Vi tycker att det kändes oerhört viktigt att belysa och avdramatisera frågorna kring Down Syndrom och dessutom kratta manegen för att se med nya ögon på alla möjligheter som till exempel öppnar upp för arbetslivet i framtiden, säger Caroline Rönnborg Centrumchef på Commerce.

20 apr 2023